ba logo

Toonstelling van 11 september t/m 5 november 2022  (meer informatie)


- een bijzondere ontmoeting -


met werk van
Elsbeth Cochius en Floor Max

U bent van harte welkom (zie de uitnodiging)

 

Elsbeth Cochius




Floor Max

Logo beeld & Aambeeld

ELSBETH COCHIUS en FLOOR MAX – een bijzondere ontmoeting

In het najaar van 2022 vindt de landelijke grafiektriënnale plaats. Tijdens deze Grafiek2022 zal er bijzondere aandacht zijn voor grafiek in musea, galeries, werkplaatsen en kunstcentra.

Voor galerie Beeld & Aambeeld was dit een uitgelezen gelegenheid om het monumentale werk van de Enschedese graficus Elsbeth Cochius tentoon te stellen. Lino’s in groot en klein formaat vullen de wanden. Elsbeth Cochius is in de ban van de natuur en het landschap. De hoeveelheid van structuren die ze daarin vindt, het ritme van licht en donker zijn steeds terugkomende thema’s. Door goed te observeren vindt ze in de kleinste dingen interessante vormen en probeert dan verborgen aspecten zichtbaar te maken o.a. door te vergroten. Dat werkt het best op flinke formaten het liefst in zwart wit. Zij werkt nog steeds aan een serie bostypen, zoals een berken-, dennen-, beuken- of eikenbos. Sinds een aantal jaren is zij meer met grijzen gaan werken. Door losse onderdelen over elkaar te drukken met heel weinig drukinkt ontstaat er een diffuse sfeer; het beeld is veel gelaagder geworden. Deze drukken zijn monoprints; het is een lang drukproces dat niet op een gelijke manier herhaald kan worden.

Het thema van Grafiek2022 is “Ontmoeten”. Galerie Beeld & Aambeeld organiseert al meer dan 43 jaar duo-tentoonstellingen van ‘kunst aan de wand’ en ‘sieraden in vitrines’ en heeft daarmee al veel ontmoetingen gerealiseerd. Nu worden de vitrines gevuld met een overzicht van het oeuvre van Floor Max. Haar sieraden kenmerken zich door ritme en symmetrie en zijn, net als de lino’s van Cochius, veelal geïnspireerd op de natuur. Zoals de serie ‘het zilveren herbarium’, een verzameling broches uit 2008. Het zijn fossiele planten die nooit hebben bestaan en toch zijn gevonden. Gevonden in haar eigen atelier tijdens experimenten die ze deed met zilver en gebruikmakend van verschillende technieken. En de serie ‘Hexagoon’ (zeshoek) uit 2015, ontstaan na de vondst van een verlaten wespennest. Toen ze zich eenmaal bewust was van de zeshoek, zag ze dat deze vorm ook in de architectuur alomtegenwoordig is: in plattegronden, decoratie en glasramen van de christelijke, joodse en islamitische bouwkunst. Van meer recente datum is de serie ‘Nearness’ uit 2020/21, ontstaan tijdens de coronapandemie waar ze in de beslotenheid van haar directe omgeving een weg zocht tussen intimiteit en beklemming. Ze genoot van de schoonheid in haar eigen tuin of van het park om de hoek. Ze verdiepte zich bovendien in een voor haar nieuw materiaal: porselein. Zo maakte ze de gedwongen lockdowns draaglijk. Frappant is dat Max ook een grafische achtergrond heeft, wat duidelijk uit haar werk valt af te lezen. Het levert een bijzondere ontmoeting op.

Opening De tentoonstelling wordt geopend op zondag 11 september 2022 om 16:00 uur. De beide kunstenaars zijn dan vanzelfsprekend ook aanwezig. 
Het Ensemble Gilet, met Frank Deiman, Marcel Le Blanc en Bert van der Veen, zorgt voor muziek.
U bent van harte welkom.